Image caption The Guardian is one of many papers to lead with Prime Minister Boris Johnson’s “unexpectedly brutal” cabinet reshuffle. Mr Johnson’s move to “seize control” over the Treasury by pooling advisers between both No. 10 and 11 Downing Street is nothing short of a “power grab” which forced Sajid Javid to quit as chancellor, the paper says.
Image caption Mr Javid’s resignation was the result of a “brutal power struggle”, the Financial Times says. It says Mr Javid walked out in protest after clashing with Boris Johnson’s most senior adviser, Dominic Cummings, about how to manage the UK’s finances after leaving the EU. The front page also finds room for an opinion piece by writer Robert Shrimsley, who writes: “While Mr Javid’s departure was clearly unintended, it fits the theme of this reshufffle – that compliance trumps competence.
Image caption The Daily Express depicts Mr Javid as a loser and Mr Johnson as an “iron man” with a tightened grip on power. The crux of the matter, the paper explains, was Mr Javid’s rejection of Mr Johnson’s demand to sack the chancellor’s four-strong team of Treasury advisers – and replace them with appointees from No. 10.
Image caption The Metro’s take on the shock resignation is that Mr Javid – whose father was a bus driver – was “thrown under the bus”. It claims the prime minister forced Mr Javid out by demanding his aides were sacked. And to add to the rumours about a clash with Mr Cummings, the paper says the PM’s adviser had dubbed Mr Javid as “Chino” – chancellor in name only.
Image caption The i blames Mr Cummings for what it calls an “explosive rift” with the team at No. 11 Downing Street. It also reflects on the other MPs who no longer have roles in Mr Johnson’s cabinet – including Andrea Leadsom, Esther McVey, Geoffrey Cox and Theresa Villiers. All, the paper says, are victims of the “government purge”.
Image caption In keeping with the melodramatic language used by many papers, the Daily Mirror brands the “savage” cabinet reshuffle as a “bloodbath”. The front page utilises the skills of the paper’s artwork team for a mocked-up picture depicting Dominic Cummings as the prime minister’s puppet master, and claims the country is now run by a team of “spineless stooges”.
Image caption The Daily Mail reports on another “bloodbath” – it claims the Duke and Duchess of Sussex are closing their Buckingham Palace office and axing all the staff. One or two employees may be “absorbed back into the royal household” but most are negotiating redundancy packages, the paper says. It comes after the couple decided to step down as senior working royals.
Image caption True to form, the Daily Star leads with a completely different story to the other national papers. The tabloid focuses on a “BBC row” after a TV adaptation of an Agatha Christie novel is dubbed an “X-rated swear fest”. Fans of the murder mystery writer are in uproar and have “blasted” the broadcaster, the paper claims.

Get news from the BBC in your inbox, each weekday morning

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?